Weddingplanner & Ceremoniemeester

Waarom kiezen voor een professionele ceremoniemeester?

geschreven door Katja Heeren – Ceremoniemeester

De vraag is gesteld en het besluit is genomen. Jullie gaan trouwen! Super leuk en ook een hele gezellige tijd om samen naartoe te leven. Lekker allemaal dingetjes uitzoeken, verzinnen en regelen. En om het plezierig te houden en het jullie zelf ook wat makkelijker en minder stressvol te maken denken jullie er over na om een ceremoniemeester in de hand te nemen. Heel slim. Een ceremoniemeester maakt de weg naar de bruiloft en de bruiloft zelf een stuk ontspannender voor jullie zelf.

Maar wat zijn nou eigenlijk de taken van een ceremoniemeester? Geen bruiloft is hetzelfde en zo ook de taken van de ceremoniemeester. Het fijne is dat jullie zelf kunnen bepalen wat de ceremoniemeester voor jullie kan betekenen en doen. Willen jullie zelf een gedeelte van de organisatie en planning op jullie nemen dan kan dat. De ceremoniemeester zal haar taken zorgvuldig uitvoeren en alles in overleg met jullie doen. Belangrijke eigenschappen van een ceremoniemeester zijn dan ook een duidelijke communicatie en transparantie.

Wel zijn er een aantal voor de hand liggende taken die de ceremoniemeester vaak op zich neemt. Deze taken zijn vaak van een zakelijke en/of administratieve aard. Door deze taken uit handen te geven houden jullie meer tijd over om bezig te zijn met de sfeer van de bruiloft, jullie eigen aankleding, de ringen, en alle andere leuke dingen. Daarnaast is de ceremoniemeester jullie luisterend oor en ideeënbox. Zij kan met jullie meedenken en advies geven over alle aspecten van de huwelijksdag. Een ceremoniemeester werkt structureel en houdt overzicht. Daarbij is zij creatief, spontaan en stressbestendig. De ceremoniemeester luistert goed naar jullie als bruidspaar en kan jullie wensen vertalen naar een heerlijke dag.

 

Hieronder neem ik de meest voor de hand liggende taken van de ceremoniemeester met jullie door.

– Het maken van een draaiboek. Hierin staat alles in wat te maken heeft met jullie bruiloft. Het hoe, wat, wanneer en waar van zowel voor de bruiloft als tijdens de bruiloft. Denkt hierbij aan de dagindeling en het tijdschema van de huwelijksdag zelf, maar ook de gastenlijst, afspraken/contracten met leveranciers en afspraken/planning voor de bruiloft (doorpas jurk, proeven taart, bezichtiging locatie, e.d.). Het draaiboek bevat alles wat te maken heeft met jullie bruiloft.

– Trouwkaarten en een persoonlijke brief. De ceremoniemeester verstuurd de uitnodigingen. Hierdoor is het mogelijk om een persoonlijke brief toe te voegen waardoor er tijdens de bruiloft voor jullie nog verrassingen zijn vanuit de gasten. Denk hierbij aan cadeau´s, speeches, optredens, e.d. De ceremoniemeester verstuurd de kaarten en ontvangt de r.s.v.p.´s van de gasten. Daarnaast is de ceremoniemeester het aanspreekpunt voor de gasten zowel voor als tijdens de huwelijksdag. Hierdoor kan de ceremoniemeester alle lijsten up to date houden, zoals de gastenlijst, de cadeaulijst en wie wanneer gaat speechen of een stukje opvoert.

– Instrueren van getuigen en bruidskinderen. De ceremoniemeester is helemaal op de hoogte wat er wanneer moet gebeuren op de huwelijksdag. Hierdoor kan zij de mensen die een ´rol´ hebben op de dag goed instrueren en begeleiden zodat de dag vlekkeloos verloopt. (denk hierbij aan de getuigen, bruidskinderen, maar ook de fotograaf, chauffeur van de bruidsauto, verschillende leveranciers, e.d.

– De trouwdag goed laten verlopen. Aan de hand van het tijdschema en het draaiboek zorgt de ceremoniemeester ervoor dat de dag volgens planning verloopt. Hierbij is natuurlijk ook rekening gehouden dat bepaalde onderdelen kunnen uitlopen. De ceremoniemeester zorgt ervoor dat iedereen op het juiste moment aanwezig is, zij geeft personen die iets gaan doen tijdig een seintje, bijzondere momenten worden aangekondigd bij het bruidspaar en de gasten. De ceremoniemeester zorgt ervoor dat gasten op de juiste plek zitten (bij de ceremonie, tafelschikking tijdens het diner), een erehaag vormen na de trouwplechtigheid en begeleid gasten voor de verschillende groepsfoto´s. Ook zorgt de ceremoniemeester ervoor dat alles op tijd op de juiste plek is zodat de dag soepel verloopt. Denk hierbij aan de ringen, het trouwboekje, corsages, het bruidsboeket, dat de bubbels op tijd klaar staan, hapjes, diner, taart, e.d.

– Aanspreekpunt op de trouwdag. Zoals eerder aangegeven is de ceremoniemeester het aanspreekpunt op de bruiloft voor zowel de gasten als de leveranciers en het personeel. Zij zorgt ervoor dat alles in goede banen loopt en houdt daarbij het tijdschema en draaiboek in acht. Eventuele problemen worden creatief en flexibel opgelost door de ceremoniemeester.

– Zorg dragen voor het gastenboek en de cadeautafel. De ceremoniemeester zorgt ervoor dat het gastenboek (of een variant op het gastenboek) goed zichtbaar is voor de gasten zodat zij zeker een boodschap aan jullie zullen achterlaten. Daarnaast houdt de ceremoniemeester een oogje op de cadeautafel en zorgt ervoor dat de spullen veilig opgeborgen kunnen worden tijdens het feest. Ook zorgt de ceremoniemeester ervoor dat alle cadeau´s, het gastenboek en de bloemen na het feest mee gaan naar jullie huis.

 

Zoals jullie zien is er een hoop te regelen en bedenken voor en tijdens jullie trouwdag. En dan staat hierboven alleen nog maar de meest voor de hand liggende activiteiten en handelingen van een ceremoniemeester. Om te zorgen dat zowel jullie als al jullie gasten optimaal kunnen genieten en ontspannen tijdens jullie bruiloft is het goed om er over na te denken om een professionele ceremoniemeester in te huren. Tijdens de huwelijkdag regelt de ceremoniemeester een hoop en zijn er soms ook adequate oplossingen nodig voor problemen die zijn ontstaan. Als jullie het ceremoniemeesterschap uitbesteden aan jullie beste vriend(in), broer/zus, en/of getuigen kan het geregeld voorkomen dat deze niet helemaal kunnen genieten van jullie mooie dag en soms ook momenten van de dag helemaal missen. Terwijl een professionele ceremoniemeester er helemaal voor gaat om jullie perfecte dag vloeiend te laten verlopen zodat iedereen meer dan 100% kan genieten van jullie heerlijke dag.

Nog even de voordelen van een professionele ceremoniemeester op een rij:

– Zowel jullie als jullie gasten kunnen optimaal genieten van de dag. Niemand hoeft zich bezig te houden met het draaiboek en of alles loopt zoals afgesproken. Dit doet de professionele ceremoniemeester voor jullie.

– De professionele ceremoniemeester is niet emotioneel betrokken bij de bruiloft zoals jullie familie en vrienden wel. Hierdoor is het geen probleem als er een belangrijk moment wordt gemist, zoals de ceremonie of een speech. De ceremoniemeester zorgt ervoor dat de dag goed verloopt en problemen adequaat worden opgelost.

– Door de ervaring van de professionele ceremoniemeester ziet zij mogelijke knelpunten in jullie draaiboek en kan hiervoor passende oplossingen verzinnen. Zo loopt de dag zeker soepel en naar wens.

– Doordat bruiloften de passie en het plezier van de professionele ceremoniemeester zijn heeft zij een ruim netwerk opgebouwd met leuke locaties, leveranciers, en contacten. Hierdoor kunnen er vaak gunstige offertes gemaakt worden.

We spreken elkaar snel!

Katja.

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×